بازاریابی نسل زد

بازاریابی نسل زد

با این نسل باید چه کنیم؟!

این سوال را بسیار و بسیار از ما می‌پرسند. مقصودشان هم «نسل z» است. اغراق نیست اگر بگوییم احتمالا ما در رویدانو بیش از خیلی از مجموعه‌های دیگر با نسل z سر و کار داریم(میانگین سنی افراد حاضر در مجموعه گواه این مدعی است) و خواسته یا ناخواسته در تعامل با روزمرگی و جهان‌بینی آنها هستیم. این موضوع دلیل خوبی بود که ما مدتها پیش برای ارتباط موثرتر با این نسل، به دنبال کسب آگاهی در مورد ویژگی‌های آنها و درک بیشترشان باشیم.

در یکسال گذشته نیز بر شمار برندهایی که متوجه تفاوت جدی این نسل با نسل‌های قبل از خود شده‌اند افزوده شده و کسب و کارها متوجه شده‌اند که روش‌های قبلی ارتباطی آنها دیگر لزوما برای جذب این نسل جدید کارساز نیست. تا جایی که در این مدت درخواست‌های متعددی را برای برگزاری جلسات همفکری و طرح ریزی فعالیت‌های مختلف بازاریابی متمرکز بر این گروه هدف داشته‌ایم و این درخواست‌ها نیز در حال افزایش است.

طی چندماه گذشته هم در ابعاد بسیار بزرگتری در حال شنیدن مداوم عبارت‌هایی مثل «دهه هشتادی‌ها» و جلب توجه بیشتر حاکمیت و عموم جامعه به آنها هستم.

در ابعاد جهانی نیز توجه به این موضوع جدی است و برندهای مطرح همگی توجه ویژه‌ای برای تعامل موثر با این نسل را در پیش گرفته‌اند.

اما با این نسل باید چه کنیم؟!

پاسخ در عین پیچیگی ساده است، آنها را به رسمیت بشناسیم! چرا که پس از این مرحله، تازه فضای شناخت و آگاهی باز می‌شود و ما قادر به برقراری ارتباطی موثر خواهیم بود. در مقاله ای را که پیش روی شما است  به بررسی نسل z از منظر برندینگ، بازاریابی و تبلیغات پرداخته ایم.

ما در رویدانو سعی کردیم تا در راستای ارائه خدمات مشاوره و استراتژی به برندها، با گردآوری این مقاله و در اختیار قرار دادن آن به مدیران کسب و کارها و برندها به افزایش آگاهی آنها برای درک صحیح این نسل که به زودی نسل سازنده و تصمیم‌ساز جامعه خواهند بود، کمک کنیم.

به امید روزهای روشن برای کسب و کارها

علیرضا عباسی  علیرضا عباسی مدیر استراتژی و خلاقیت رویدانو

مدیر استراتژی و خلاقیت

خانه ارتباط خلاق رویدانو

نسل زد چه کسانی هستند؟

نسل زد به افرادی تلقی می‌شود که تقریبا بین سال‌های 1995  تا 2010متولد شده‌اند. این نسل از همان ابتدای کودکی وقتی چشمان خود را به روی دنیا گشودند، توانستند پیشرفت اینترنت و سایر ابزارهای هوشمند دنیا را ببینند و اصل‌ به همین خاطر به آن‌ها نسل نت (اینترنت) یا بومی‌های دیجیتال گفته می‌شود. البته توجه داشته باشید که فقط افراد بین سال‌های 1995  تا ۲۰۱۰ نیستند که اسم خاصی دارند، متولدین سایر سال‌ها هم اسم خاص خودشان را دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. بیشتر افراد نسل زد، فرزندان نسل ایکس (X) هستند.

برخی از افراد و متخصصان به افراد نسل Z یک سری خصوصیات نسبت می‌دهند ولی شاخص ترین ویژگی آن‌ها، استفاده زیاد از ابزارهای دیجیتال و هوشمند است .این نسل از همان کودکی توانستند از مزیت اینترنت بهره‌مند شوند و از آن نهایت استفاده را ببرند. این در حالی است که این مزیت برای سایر نسل‌ها وجود نداشت. البته برای افراد این نسل خصوصیات دیگری هم بیان می‌شود. به عنوان مثال آن‌ها غیرمتعهد یا مسيولیت ناپذیر خطاب می‌کنند و گاهی هم آن‌ها را ناسازگار، بدرفتار و ریسک‌پذیر می‌خوانند. تمام این مفاهیم را باید با نگاهی دقیق و ریز بین مشاهده کرد؛ چون واقعا جوانان نسل زد غیرمتعهد نیستند.

ویژگی و خصوصیات نسل زد

  • طرفداری از خلاقیت و تکنولوژی
  • اعتقاد جدی به گفتگو و مذاکره برای بهبود وضعیت
  • تعهد به اصول اخلاقی
  • علاقه شدید به ارتباطات مجازی و رسانه های دیجیتال
  • اظهار نظرات و احساسات شخصی به صورت آزاد

واقع بینی و درک واقعیت

مردم از دهه ۵۰ در مورد شکاف بین نسل صحبت می‌کنند و بر این باور هستند که نسل‌های قدیمی به سادگی نسل‌های جوان را درک نمی کنند و برخی برعکس این مطلب را می‌گویند. همین قطع ارتباط می‌تواند کسب و کارهایی را که به دنبال جذب نسل ناهماهنگ با آنها هستند را با مشکل مواجه کند. صرف نظر از علت وقوع این امر، تقسیم بندی این حلقه برای برندها و بازاریابان که موفقیت آنها به اتصال نقاط نسل بستگی دارد، بسیار مهم است. این شکاف نسل Z را احاطه کرده است. نسل Z معمولا‌ همان افرادی هستند که بین دهه 70 تا 80 متولد شده اند و دارای تعدادی ویژگی منحصر به فرد هستند که آنچنان فراتر از آخرین فناوری ها و شبکه های اجتماعی نیستند.

واژه Gen Zers که اغلب “زومر” نامیده می شود، اولین نسلی است که برای ساکنان دنیای دیجیتال در نظر گرفته می شود. برای آنها، اینترنت، تلفن های همراه و نوآوری های مربوط به اندازه تنفس بخشی از زندگی است.

بسیاری حتی در دورانی که تلویزیون تنها فناوری در بین مردم بود، هنوز متولد نشده بودند (یا آنقدر بزرگ نشده بودند که از آن لذت ببرند).

تجربه و دیدگاه متمایز آنها تأثیر عمده‌ای بر رفتار آنها در بازار دیجیتال (و فیزیکی)داشته است. در نهایت، چند روش در ارتباط با Gen Z وجود دارد که باید از آنها آگاهی داشته باشیم بنابراین می توانید برنامه‌های بازاریابی دیجیتال خود را برای رسیدن به نسلی متمرکز تنظیم کنید که میلیاردها تومان هزینه مصرفی دارد.

نسل زد و بازاریابی

سه چیز که باید درباره نسل زد و وفاداری به برند بدانید

 آ‌نها‌ بیشتر‌ تحقیق‌ می‌کنند

 آ‌نها‌ بر‌ اساس‌ ارز‌شها‌ خرید‌ می‌کنند

 آن‌ها‌ بومی‌ دیجیتال‌ هستند

تصویر و ویدئو مایه حیات آنهاست

یک‌ نظرسنجی ‌نشان ‌داد ‌که ‌بیش ‌از‌۷۵  درصد ‌از ‌زومرها ‌اولین ‌تلفن ‌هوشمند ‌خود ‌را ‌قبل از ۱۸ سالگی‌ و ‌در ‌سن ‌۱۰ تا ‌۱۶ سالگی ‌خریده اند. بنابراین‌،‌ چگونه‌ می‌توان‌ به ‌این ‌متخصصان ‌تلفن‌ هوشمند‌ دسترسی ‌پیدا ‌کرد؟ همه ‌ما ‌ارزش ‌محتوای ‌ویدئویی ‌را‌ می ‌‌دانیم ‌اما ‌ویدئو ‌و ‌تصویر‌، ‌برای ‌زومرهایی‌ که ‌با‌ YouTube بزرگ‌ شده‌اند ‌و ‌اکنون ‌بر‌ TikTok تسلط ‌دارند‌، ‌اهمیت‌ ویژه‌ای ‌دارد. شاید ‌شنیده ‌باشید ‌که‌ طول ‌توجه‌ زومرها ‌متوسط ‌تنها ‌۸ ثانیه‌ است که همین زمان برای نسل قبلی خود ۱۲ ثانیه بوده است.

نسل زد و بازاریابی

آنها به برند ها وفادار هستند

زومرها اغلب (و ناعادلانه) به عنوان افراد متغیر یا غیرقابل پیش بینی توصیف می شوند. اما این همیشه واقعیت ندارد. تربیت دیجیتالی طرز فکر متفاوتی را در مورد ترجیحات برند و وفاداری ایجاد کرده است. اعداد تصویر جالبی را نشان می دهند. گزارشی از موسسه ارزش تجاری IBM و فدراسیون خرده فروشی ملی برخی از روندهای مرتبط با بازاریابی پیرامون Gen Zو تمایل به نام تجاری را نشان داده است:

۵۹٪ از زومرهای مورد بررسی گفته اند که به برند‌های مصرفی دوران کودکی خود اعتماد دارندو  ۴۶٪ از افرادی که در گروه سنی ۱۹ تا ۲۱ سال قرار دارند ، “ارتباط قوی یا وفاداری” به یک نام تجاری دارند.

۶۶٪ می گویند که تمایل دارند مدت طولانی از یک برند ترجیحی خرید کنند.

علیرغم محدوده توجه کوتاه، به نظر می رسد که زومرها بیش از حد قادر به حفظ روابط با برندهای مورد علاقه خود هستند ، که این امر باعث می شود که توسعه مشتریان نسل Z به چشم انداز فریبنده تری تبدیل شود.

نسل زد و بازاریابی

تعاملات ارزشی بیش از طلا دارند

برخلاف بسیاری از بزرگنمایی ها مصرف کنندگان منفعل نیستند. آنها می خواهند با برندهای معتبر تعامل دوطرفه داشته باشند. این یکی دیگر از ویژگی های برجسته در گزارش IBM و NRF است که ادعا می‌کند  44  درصد از زومرها از فرصت ارسال ایده های طراحی محصول به برندهای مورد علقه خود استفاده می‌کنند و 43 درصد می خواهند در بررسی محصولات شرکت کنند. یک لحظه این را در نظر بگیرید:

داشتن مشتریانی که آنقدر به برند شما وقت اختصاص داده اند که می خواهند به طور فعال در موفقیت شما سهیم باشند!  خبر خوب: آنها واقعا وجود دارند!

چگونه می توانید از این امکان استفاده کنید؟ با پذیرش قدرت محتوای میکرو اینفلوئنسر ها

در مقایسه با کارداشیان ، اینفلوئنسرهای خرد شبکه های اجتماعی فالوورهای کمتری دارند، یعنی شاید بین ۱۰ تا ۵۰ هزار نفر ، نه میلیون ها نفر.  آنها گروه کوچکتر و صمیمی تری از علقه مندان را به خود جذب می کنند و این نوع محیط شخصی است که زومرها برای آن بیشتر ارزش قائل هستند.

آنها بر روی رفتار خرید کل خانواده اثر می گذارند

اکثر زومرها هنوز افراد بزرگسال کامل‌ مستقل نیستند. بسیاری هنوز در مقطع راهنمایی یا دبیرستان هستند. حتی قدیمی ترین آنها  در اوایل ۲۰ سالگی و به احتمال زیاد هنوز با والدین خود زندگی می‌کنند. در حقیقت ، اکثر این افراد در گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال هنوز با یک یا هر دو والدین خود زندگی می کنند. صرف نظر از این ، بسیاری از این نسل درآمد قابل توجهی دارند و بنابراین بر مخارج خانواده تأثیر می گذارند.

طبق آمار آنها در مورد هزینه های خانواده آنها در مورد غذا و نوشیدنی ها ٪۷۷ اعمال نظر می کنند، مبلمان ۷۶٪، کالاهای خانگی٪۷۳، مسافرت٪۶‌۶ و رستوران رفتن ٪۶۳ تأثیر خود را اعمال می‌کنند. این چیزی است که هنگام طراحی کمپین های بازاریابی خود باید به آن توجه داشته باشید.

آنها به بازاریابی همه جانبه پاسخ مثبت می دهند

برای نسل Zها ، فناوری و ارتباطات فقط بخشی از بافت زندگی است. آنها هرگز با اینها مانند نوآوری های انقلبی برخورد نکرد‌هاند. با این حال ، آنها با دستگاه های دیجیتال خود نیز بطور 100 درصد وابستگی ندارند. این بدان معناست که هنگام تلش برای جذب نسل Z ها، رویکرد بازاریابی همه جانبه ضروری است. باز هم ، اعداد و ارقام این را نشان می دهند  88٪ از زومرها بازاریابی همه جانبه را ترجیح می دهند. تماس با زومرها در هر کجا که هستند  در رسانه های اجتماعی ، در YouTube، در تلفن های آنها) بسیار مهم است. اطمینان حاصل کنید که یک پیام بازاریابی ثابت در سراسر این پلتفرم‌ها و کانال های مختلف ارائه می دهید. )

نتیجه گیری

نسل Z را نباید یک موجود مرموز دانست. در حال حاضر تعداد قابل توجهی از اطلاعات در مورد رفتار مصرف‌ و عادات هزینه کردن آنها وجود دارد. به یاد داشته باشید، در بازاریابی نسل Z اگر آنها به سمت شما حرکت نمی‌کنند ، شما باید به سمت آنها حرکت کنید و گاهی هم بدوید! جایی که آنها در فضای دیجیتال در حال تماشا هستند ، کلیک و اسکرول می کنند.

BLOG

از دیکر مقالات ما